Meten is weten

Meten is weten

Jouw gewicht op de weegschaal zegt niet alles. Daarom is het belangrijk om bij je coach een lichaamsmeting te doen, zodat je ziet hoe jouw vocht-, vet- en spiermassa in verhouding tot elkaar zijn. Én hoe ze veranderen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je gewicht een week gelijk blijft, maar dat je vetpercentage is afgenomen en je spiermassa stijgt. Je bent dan super goed bezig, maar dat is op een gewone weegschaal helemaal niet te zien!

Hoe kan je lichaamssamenstelling eruit zien?

Vergeet vooral niet dat ieder lichaam anders is, maar onderstaande percentages zijn gemiddeld en gezond:

  • Een gezond vetpercentage bij vrouwen ligt tussen de 21 en 35%. Bij mannen is dit zelfs veel lager en ligt het tussen de 8 en 24%, dit komt omdat zij relatief meer spiermassa hebben. - Bij vrouwen ligt de normale spiermassa ongeveer tussen de 34 en 44%. Bij mannen ligt de normale spiermassa tussen de 40 en 48%.
  • De optimale vochtpercentages liggen bij vrouwen tussen de 45-60% en bij mannen tussen de 50-65%. Vocht wordt deels dubbel gerekend, dit komt doordat je spieren ook grotendeels uit vocht bestaan. Dit is ook de reden dat wanneer je het vet-, spier- en vochtpercentage bij elkaar optelt je boven de 100% kan uitkomen.

Bij de metingen rekenen we met kilogrammen vet, spier en vocht. Zo kunnen we het verloop in jouw metingen goed meten. De percentages geven alleen aan of je binnen de normaalwaarden valt.

Ben je benieuwd naar jouw lichaamssamenstelling? Maak een vrijblijvend een afspraak.

www.bodycaredordrecht.nl 

Met slanke groet, Joyce